Zdraví-AZ Vaše fórum o zdraví

Právě je pát bře 29, 2024 1:58 am

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 73 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: pát čer 01, 2012 8:11 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
Lysebeth:

Dlouho jsem se zabýval starověkou indickou medicínou,
ájurvédou - doslova vědou o stáří, ale bez konkrétního a
praktického využití. Původ ájurvíédy se ztrácí v temnotách času.
Podle všech předpokladů existovala již ve starověku ve skvělé
civilizaci Mohendžo - Dara a Harappy. Ale pozdější klasické
dokumenty se nedochovaly, až na rukopis od Bhély, který je
neúplný a děl Čaraky a Sušruty, jejichž původní text se ztratil.
Ajurvédská medicína se snažila jít proti proudu příčin nemocí,
aby se dostala až k jejich zdroji.Poté se zabývala zbavením
skutečné příčiny k vykořenění nemoci. A tak jak ájurvéda
sledovala stopy nemocí, nevyhnutelně zjistila, že společný zdroj
všech nemocí je ve střevech a že jejich příčinou jsou ámadóši,
vnitřní jedy, které ve střevech vznikají nedostatečně strávenou
potravou.
Slovo ámadóša doslova znamená „neuvařená či nezralá
potrava“. Jestliže podle ájurvédy je tělesný oheň, kájágni,
utlumený, nebude pozřená potrava, i když dobře „uvařená“ úplně
strávena. Výsledné podprodukty takového nedokonalého trávení
budou vytvářet toxíny. Ty nakonec vniknou do celého těla a
způsobí nemoc či alespoň oslabí vnitřní terén, jenž potom bude
ohniskem bakteriálních a virových infekcí. Z toho plyne, že i
nejlepší potrava špatně strávená se proměňuje v ámadóši a
způsobuje nemoce.
To vysvětluje dočasné zdraví lidí, kteří jedí
bezvadnou potravu.

Následující body vedou k vytváření ámadóš:
a – živení se těžkou a nestravitelnou potravou
b – pozření neslučitelné potravy
c – nenasytnost
d – jíme pokrmy, které neradi a ke kterým cítíme averzi
e – potrava vytvářející nadýmání a která nafukuje břicho
f – příliš syrové zeleniny
g – potrava dráždící žaludek a střeva
h – požívání potravy příliš studené
i – konzumování zkažené a solené potravy, která vzbuzuje žízeň
j – z potravy smažené a vysušené
k – z potravy, která byla dlouho namočená ve vodě
l - z intenzívních emočních stresů, jako je zármutek, hněv,
dělání si starostí, chronická úzkost, nenávist atd.
m – nepravidelnost v jídle
Tolik ájurvéda.


Naposledy upravil muflon dne pát čer 01, 2012 8:14 pm, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: pát čer 01, 2012 10:28 pm 
Offline
Administrátor
Administrátor

Registrován: sob kvě 17, 2008 1:53 pm
Příspěvky: 28247
Bydliště: Poděbrady
Jógin píše:
Děkuji za příspěvek. Souhlasím, že určení konstituce je velice problematické, nepřispává tomu ani fakt, že v České republice je velice málo odborníků zaměřených na tuto problematiku, a hlavně ji nedokáží správně přizpůsobit našim podmínkám. Opět souhlasím, že pokud se problém zobecní tak je neřešitelný touto velice důmyslnou cestou. Ayurveda předpokládá, že jedinec vezme své zdraví a život do svých rukou, bohužel nejsme k tomuto jako společnost vedeni a většina populace jen čeká na zázračnou pilulku, která za ně vše vyléčí a poté budou moci pokračovat ve svém způsobu života. Já věřím, že změny které teď ve světě probíhají nás donutí zamyslet se nad dosavadním způsobem života a udělat krok zpátky.

Naši předci všechny tyto principy a rytmy přírody, které jsou součástí tohoto učení, znali a řídili se dle nich v každodenním životě.

Naši předci naštěstí nebyli moulové, jako to vidíme zde na každém kroku, ani stádo ovčanů, kteří se dají několikrát ročně ostříhat dohola, prostě hodnotil se zdravý selský rozum a ten nyní postrádám u naprosté většiny lidí. Také převzetí zodpovědnosti se zde nechává na někom druhém a není divu, že to nefunguje.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: sob čer 02, 2012 8:31 am 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
youtube 1h video z kursu ajurvédy:

[b:25n711v2]Škola ájurvédy - MUDr.Martina Zisková - Výživa - Ahára[/b:25n711v2]


Naposledy upravil muflon dne čtv led 01, 1970 2:00 am, celkově upraveno 0
1


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: sob čer 02, 2012 3:59 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
Jak píše Jógin a jak jsem citoval P.Hloška, je dobré dávat přednost hlavně potravinám sezónním , regionálním a sattvickým.

SATTVICKÉ POTRAVINY
(sattvické = čisté..., podporující klid a štěstí (emoční vyrovnanost) mysli,
jsou to potraviny velmi účinně se měnící na životní sílu "ódžas" )

- sattvické je např.: ghí, čerstvé bylinky, ořechy, mandle a sezam, ovoce a ovocné šťávy, zeleniny, (nekvašené!!) mléko, rýže, špalda , sladká chuť všeobecně...(tak to leda vskutku zdraví...kandidóza jistě není účelem... \":wink:\" ),
dále také mungo, kokosový ořech, pomeranče, med...

- pokud některá potravina neodpovídá vaší chuti nebo stavu (kandidóza ap.), tak ji vynechte a používejte ostatní které vám "sednou" (to lze vypozorovat nejlépe monodietou...viz popsáno již dříve).

Co se týká některých "sporných" potravin, tak http://www.joga-ajurveda.sk/content/18- ... tlive-typy uvádí:
pro typ Váta:
-všetky prírodné sladidlá sú v miernom množstve vhodné. Napr. trstinový cukor, med, javorový sirup, slad stevia. Nevhodný je biely rafinovaný cukor a umelé sladidlá.
- kravské a kozie mlieko a syry, jogurt. Nevhodné pre ľudí typu váta sú tvrdý syr, zmrzlina a mrazený jogurt. Mliečne výrobky je však potrebné konzumovať s mierou. \":!:\"
---------

Oproti tomu stojí potraviny, které se těžko přeměňují na životní sílu (dle P.Hloška) :
- maso, drůbež a ryby, přemaštěné a těžké potraviny, vejce a sýry, zpracované potraviny (kompoty..., naložená zelenina, zmrazené potraviny,
přesolená potrava, přejídání, znečištěná voda nebo vzduch, alkohol a cigarety, houby, cibule, česnek a buráky...

-----------

Aby člověk nezabředl do pravidel a extrémů, nutno podotknout, že ajurvédská medicína netrvá striktně na sattvické stravě, ale spíše se zaměřuje na zdravotní aspekty a účinky té které potraviny na daného člověka v jeho momentálních životních okolnostech, ve kterých se právě nalézá...

\":idea:\" Optimální je tedy v ajurvédě taková strava, která kombinuje sattvickou stravu s potravinami vhodnými pro kompenzaci daného převládajícího dóšického typu, který se u daného člověka projevuje a vzhledem k jeho hlavnímu dóšickému typu.

Kdo provozuje jógovou praxi plněji, klade důraz nejen na sattvickou, ale i na pránickou stravu (dle D.Frawley) :
- podle různých vlivů na 5 typů tělních prán (prána vája, apána, samána, vjána a udána)----
1. potrava pozitivně ovlivňující prána váju: syrová strava a čerstvé byliny
2. pozitivně ovlivňující apánu: kořenová zelenina, batáty, brambory, houby, ženšen, šatávarí
3. pozitivně ovlivňující samánu: celozrnné obiloviny, rýže, mléčné potraviny, med
4. pozitivně ovlivňující vjánu: dýně, melouny, rajčata, jahody, fazole...obvykle se konzumuje spolu s obilovinami
5. pozitivně ovlivňující udánu: strava rostoucí na stromech - ořechy a ovoce

Jóga klade důraz na sattvickou pránu, tedy potravu rostoucí vysoko nad zemí (např. ovoce a ořechy, zatímco potravu rostoucí na zemi omezuje (např.rajčata, jahody ap.)...ale i sattvické zeleniny a rostlinných kořenů je dostatek na výběr.
Jógová strava se zaměřuje povětšinou na potravu působící na udánu (ořechy a ovoce) a na samánu (obiloviny, mléko)...přesto je potřeba pestrosti
a nutné je zajistit potravu pro VŠECH pět druhů prán a také musí v nějakém vhodném poměru k typu dóši, být zastoupeno VŠECH 6 základních chutí (u Váty tedy nejen ty pro ní prospěšné - kyselá, sladká a slaná, ale také občas i ty zbývající - hořká, ostrá a svíravá chuť)

NUTNÁ JE SNAHA O NEUSTÁLÉ NASTOLOVÁNÍ ROVNOVÁHY VŠECH 3 DÓŠ...

(typ Váta potřebuje více kořenové zeleniny a čerstvých bylin, než ostatní typy, a zaměřovat se zvláště na potraviny pro apánu).
------------------

PS: doplní někdo ještě další k důležité kategorii SATTVICKÝCH potravin, nebo jejich účel a vztah k ostatním dóšám a pránické stravě? \":?:\"


Naposledy upravil muflon dne ned čer 03, 2012 2:01 pm, celkově upraveno 7

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: sob čer 02, 2012 9:43 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
Málo se hovoří o tom, že u osob typu Váta je zapotřebí dle ajurvédy zvláštních protikompenzací v případě půstů nebo cvičením pranajámy, neboť
\":idea:\" jak pranájáma tak i půsty dosti zvyšují Vátu....což u lidí typu Váta je nutné cíleně kompenzovat...

...nutno zařadit více potravin snižujících Vátu, a potravin využívajících snadno a plně životní sílu ódžas (viz předch.příspěvek).

Má k tomu někdo nějaký poznatek?
----------------

Na vysoké úrovni jsou články mezinárodně uznávané Dr.Ziskové:

http://www.drmartina.cz/1/post/2012/03/ ... ituci.html

...např. o tom nakolik brát (resp.lépe nebrat!!) určení své konstituce druhými vážně, tam píše:

Není to tak jednoduché, jak se na první pohled zdá
Tyto úvahy uvádím záměrně. Chci tím ukázat, že nejenom náhled na konstituci, ale pochopení toho, co je váta, pitta a kapha není jednoznačné. Principy a jejich fungování jsou jednoznačné, naše pochopení, intepretace a převedení do praxe již zdaleka ne. Viděla jsem na Akademii Ájurvédských Studijí v Amsterdamu jednu studentku, která za dobu studia 5ti let posbírala 10 různých konstitucí od 10ti věhlasných ájurvédských lékařů.
Že by se všichni mýlili, nebo 9 z nich nebylo fundovaných a jen jeden měl pravdu? Tato zkušenost ji přivedla ke správnému závěru, a to že se nebude zabývat tím, jakou nálepku či označení má, ale bude si všímat toho, jak fungují jednotlivé principy v jejím životě. Já po letech práce s lidmi, kteří často přicházejí na konzultaci právě za tím účelem, aby zjistili svoji typologii, shledávám tento přístup jako méně a méně nápomocný. Připadá mi
důležitější to, JAK SE S DANÝMI PRINCIPY ZTOTOŽŇUJEME.


Jedině tehdy pro nás mají totiž cenu, když pro nás znamenají něco konkrétního, co nám dává v životě smysl. Ještě lépe řečeno, naše konstituce pro nás má pouze takovou cenu, do jaké míry se ztotožňujeme a chápeme její působení v našem životě. Když někomu řeknu, že jedna z jeho dominantních doš je kapha a zeptám se ho, co to pro něj znamená, nejčastěji mi odpoví, že je pomalý. On se ale za pomalého nepovažuje, a objektivními měřítky se tak ani neprojevuje. Naopak, zvládne toho neuvěřitelně mnoho. Co nedělá rád je konfrontace se svými nepříjemnými pocity. Raději žije v iluzi harmonie za každou cenu, chová se ve zralém věku jako malé dítě, které se těší na všechno a věří, že všechno je krásné a zajímavé...ano, tady bychom vystopovali fungování kaphy. K čemu ale to, když se s ní člověk vědomě neidentifikuje?

Jaký z toho vyvodit závěr?
Většina z vás, co si přečetla tuto informaci, nejspíš v tomto bodě říká: „Dobře, to je zajímavé a možná na tom i něco je, ale co mám dělat? Jak mám k této informaci přistoupit?“ Moje doporučení je: berte informace, rady a předpisy ostatních jako jejich názor a náhled a vždy se ptejte sami sebe, jak to odpovídá vašemu pochopení, vašemu náhledu. Jinými slovy, jak se s nabídnutým náhledem ztotožňujete? Jedině míra vašeho pochopení bude totiž určovat, jak se jednotlivé životní principy budou projevovat ve vašem životě a jak, a to je ještě důležitější, je budete vědomě používat v každém aspektu vašeho života. Pamatujte přitom na to, že máme tendenci definovat žádoucí a pozitivní přes nežádoucí a nerovnovážné. To dobré bereme jako nepřítomnost toho špatného, přitom to jsou dvě zcela rozdílné věci. Zdraví není absence nemoci, nýbrž stav celistvého rovnovážného žití, který se týká daleko víc mysli, smyslů a našeho energetického stavu než jen fyzického těla. Každý z nás je originál, který se nevyskytuje nikde jinde na této
planetě přesněv té podobě, v jaké jsme. Tudíž nikdo jiný než my sami nebude vědět, ani mít šanci se přiblížit k úplnému pochopení toho, kdo jsme a jak fungujeme. Prakrti je daná v momentě zplození, může být ovlivněna již během těhotenství, a proto za základní konstituci, kterou bereme jako startovní čáru, považujeme prakrti druhou a to porodní. Ani ta ale nemusí mít podmínky pro ideální naplnění, a tak člověk může žít dlouhodobě jako někdo jiný, řečeno konstitučně. Cesta k rovnováze je potom považována za cestu domů, zpět k naší přirozenosti, tak jak je vyjádřena právě konstitucí.

Ještě jeden náhled na rovnovážné žití:
žijeme-li v každém okamžiku to, kdo jsme neboli přistupujeme-li ke každému okamžiku z naší přirozenosti, žijeme v rovnováze. To je vědomé žití v souladu s konstitucí, to je prakrti, jež tvoří stále znovu to, co nám bylo dáno jako předpoklad. Jedině taková vědomá volba je naplněním předpokladu a cíle ájurvédy, a to vědomém žití, jež je založeno na rovnováze a rovnováhu vytváří. Stále tak opakuje samo sebe a při každém aktu tvoření objevuje nový aspekt sama sebe. V tomto směru jsme stejní jako vesmír. Dokud tato touha potrvá, potrvá i život a naše existence. Nezapomínejme na to, až budeme postupně objevovat pro sebe vlastní konstituci a co znamená. Je to daleko víc, než zda máme jíst tu či onu potravinu, či zda jsme pomalí nebo rychlí, nebo máme velké či malé oči.


Naposledy upravil muflon dne úte čer 05, 2012 5:13 pm, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: ned čer 03, 2012 11:21 am 
Offline

Registrován: sob kvě 26, 2012 12:48 pm
Příspěvky: 21
Odpovědi jsou na více příspěvků, mám teď hektické období tak nebudu stíhat hned reagovat.

Ano správná dedukce, čertovo lejno nahrazuje chutí česnek. Sattvické jsou potraviny hlavně čerstvé, lehce stravitelné a neupravené. Jedí se proto aby se tělo stravou nezatěžovalo dlouhým trávením a mělo dostatek energie na ostatní činnosti a také aby se stravou nedráždili smysly.
K tomu cos napsal bych dodal přírodní rostlinné oleje, ořechy a semena musí být máčené, mléko čerstvé do 24 hodin po nadojení (poté přijímá kvalitu radžas), sýr panír, tvaroh, jogurt, obiloviny když naklíčíš tak působí sattvicky všechny, z luštěnin patří mezi sattvické mungo a fazole aduki.Sattvické koření je kurkuma, fenykl, koriandr, zázvor, skořice, kmín, máta, bazalka, pískavice.

Pokud tě zajímá skloubení aspektů Jógy a Ájurvédy tak si přečti knihu od Davida Frawleyho „Jóga a Ájurvéda“.

K té rýži ti to zkusím naposled vysvětlit. Obilné zrno při klíčení stejně tak jako ořechy rozkládá fytáty, čímž se snižuje škodlivost. Dále se přeměňuje nutriční hodnota a vzniká z toho dá se říct zelenina. Přečti si zde na stránkách „energetika potravin“ to přibližně odpovídá poznatkům o koncentraci prány v jídle. Mrtvá hmota z toho po třech minutách varu rozhodně nevzniká (samozřejmě k úbytku dojde, ale minimálnímu) jen se naruší buněčná struktura a je to lépe stravitelné.

V severní Indii se opravdu jedla po tisíciletí rýže basmati. Ale neloupaná a pěstovaná v malém množství v podhůří Himalájí. Veškeré národy žijící v Himalájích jedí jen ječmen. V jižní Indii se pěstovala převážně pšenice. V Evropě bohužel nemáš šanci sehnat kvalitní rýži. Vozí se k nám nižší kvalita, protože my kvalitní rýži nepoznáme. Ale vidím, že se rýže nechceš vzdát, tak si kupuj rýži basmati celozrnnou. Máčej přes noc a druhý den povař a pak přidej lžičku ghí.


O duchovnu si na internetu nedovolím psát. Jen k těm knihám napíšu, že vybírám jak píšeš „vnitřní moudrostí“. Ale za přečtení rozhodně stojí Bible, Korán, Bhagavadgíta, Upanišády a Jogasůtry.

Dóšické čaje nepiji, sbírám si vlastní bylinky ve svém okolí. A užívám dle momentální potřeby organismu.

Pokud nemáš hlad tak nejez, to je jednoduché. Poslouchej své tělo a neřiď se v tomto rozumem. Já v létě většinou nesnídám a pokud ano tak jen čerstvé ovoce.
Paní Budwig přidává do patlanice také ovoce, ořechy, med. Je to důmyslná dieta, ale je ji třeba pochopit komplexně a také se dle ní řídit. Nedoporučuji vybírat z každého systému jen část. Takže tvaroh klidně můžeš, ale lepši s lžičkou medu a kořením (kardamon, skořice, muškátový oříšek, vanilka) – to zlepší stravitelnost a těžkost v žaludku.

Kurz ani seminář jsem zatím neabsolvoval. Ale mám v plánu jít studovat na kliniku v jižní Indii Ayurvédu a Jógu. Takže momentálně čerpám z vlastního praktikování. Unce praxe je mnohem víc jak tuna teorie. K tomu co mi to přineslo, a jak jsem se k tomu dostal se na veřejném fóru vyjadřovat nedovolím.

Půst bych zařadil, až když snížíš zvýšenou Vátu. Pak bych doporučoval začít s frekvenci 24-32hodin ve dnech Ekadaši.
Pranájáma vát opravdu zvyšuje, ale ne tak významně to bys ji musel praktikovat 4 hodiny denně. Takže v tomhle ohledu bych nedělal žádná opatření.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: ned čer 03, 2012 3:04 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
to Jógin:

Nepospíchám, až budeš za nějaký čas v klidu tak napiš i co se týká dotazu na dýchání, v tom svém vlákně: viewtopic.php?f=6&t=2151&p=41191#p41191
-----------------------------

Je vidět že jógu SPOLU s ajurvédou se snažíš chápat opravdu komplexně a jdeš do hloubky..., přeju ať se ti daří a to nejen po zdravotní stránce,
vskutku bez duševních naplněných potřeb je tělo přestože sebezdravější, jenom nenaplněnou dharmou člověka na této planetě...
(tvůj výčet duchovních základních knih lidstva, je pestrý, a mile jsi mne překvapil, máme to dost podobné... )

Ten sýr panír jsem slyšel ale nikdy nejedl, tady sem našel recept...:

Panír (tvarohový sýr)

Domácí tvaroh z jednoho litru mléka
Hotový tvaroh necháme v plátně a zatížíme tak, aby se přes noc pěkně slisoval. Druhý den slisovaný tvaroh nakrájíme na proužky a osmažíme na oleji. Přidává se do rajské polévky.

- knihu Davida Frawleyho „Jóga a Ájurvéda“ mám, a už jsem z ní tady i leccos čerpal a dal do různých vláken...(např. vlákno "Seberozvoj..." (o čakrách z hlediska ajurvédy), do vlákna jsem taky něco psal "Chůze, cviky, bolesti páteře a kloubů, jóga...".
Ta kniha vypadá vskutku dost dobře,
jsou tam např. i nejvhodnější ásany pro typ Váta
-----------

(následující píšu spíš pro ostatní co to tady čtou, ty to nejspíš dobře znáš)

Cvičit lze samozřejmě jakékoli ásany, spíš než jaké pozice, je důležitější JAKÝM ZPŮSOBEM se cvičí...

D.Frawley v knize píše:

Váty musí cvičit ásany tak, aby snižovaly svou Vátu, což znamená:
- nespěchat, předtím zklidnit mysl a emoce, před začátkem každé polohy zpomalit a prohloubit dýchání
- cvičením postupně prohřát tělo, rozpohybovat krevní oběh a uvolnit klouby
- nepřepínat se, pokud se necítíme na nějakou ásanu tak ji zatím vynechat, nejít přes bolest
- pocení při cvičení by mělo být, ale mírné
- zvýšený příjem tekutin (kvůli detoxikaci při cvičení)
- Vátám vyhovuje nejvíce nenásilný přístup ke cvikům, pohyby prováděné plavně a s lehkostí
(D.Frawley)


ze sedových pozic je pro zklidnění pro Váty obzvláště vhodná SIDDHÁSANA (tzv.dokonalá poloha) a VADŽRÁSANA (poloha diamantu)
- posilují a zklidňují podbřišek, výrazně zklidňují, uzemňují a ovládají apána váju.
( časem, od středního věku do stáří, má přibývat množství času stráveného ásanami v sedě,
oproti méně času věnovaného pozicím ve stoje...)

Dokonalá poloha (siddhasana, Perfect pose) je dobrá na delší sezení pro meditace, i dechová cvičení
http://www.youtube.com/channels?feature=feed-promo
http://www.youtube.com/watch?v=PNyaiTIOxug

Diamantová poloha (vajrasana, Thunderbolt Pose) je dobrá spíš na kratší 5-10min.sezení (pro dechová cvičení, zklidnění ap.),
(jako jedna z mála lze i po jídle...., jinak všechny ásany nalačno)
(je více variant - sed přímo na patách, nebo lépe mezi patami pokud to dělá potíže, nebo si dát polštářek pod nárty nebo zadek... )

K tomu půstu
- díky za info..., říkal jsem si jak to skloubit s tou mojí přemrštěnou Vátou
(našel sem, že nejlépe ve dny ekadaši = 11. den po úplňku a po novu.
uživatelka Lei na jiném fóru píše: ...Kdybyste se někdo chtěli postit/nejíst, tak není moc dobré to dělat pravidelně jeden den v týdnu - člověk se pak trefuje do nevhodných částí lunárního cyklu. Obecně je to nejvhodnější, podle lunárního cyklu, ve dny ekadaši - 11. den po úplňku a po novu. Tělo se v tyto dny má sklon přirozeně čistit a detoxikovat, takže člověk ani nemá moc hlad.
Vyčteno u Malachova ( http://www.kosmas.cz/knihy/105743/hladoveni/ ), ale proč to sem píšu - jakožto líný člověk jsem zjistila, že to Hinduisté mají jako oficiální den půstu a tudíž
na to existují kalendáře (bohužel anglicky) pro ty, komu se to nechce propočítávat:
http://hindupad.com (hledat pod ekadasi festivals)


Naposledy upravil muflon dne čtv čer 07, 2012 10:35 pm, celkově upraveno 6

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: ned čer 03, 2012 5:16 pm 
Offline

Registrován: sob kvě 26, 2012 12:48 pm
Příspěvky: 21
K tomu dýchání ti pošlu soupis koncem dalšího týdne. Teď to opravdu nestíhám za týden mě čekají státnice.

Panýr mě moc chutná, nejlepší je hned čerstvý po scezení syrovátky, tady je také recept http://vegetariansky.blog.cz/1202/panyr ... ndicky-syr, doporučuji vyhledat na youtube video ilustraci \":)\"

K tomu pohybu a asánám, potřebuješ do těla dostat zemský prvek kaphu. Takže pomalé pohyby, nebo statické polohy, které vyžadují koncentraci na tady a teď jsou nejlepší. Co mám ozkoušené na sobě tak nejvíc uzemňuje leh na zemi a chůze případně cvičení na boso v přírodě. (To je vůbec problém moderní populace, že jsme ztratili kontakt se zemí).

K těm půstům. Moje prakriti je váta-pitta, takže na podzim a v zimě dělám půst v těch dnech Ekadaši a velice dobře ho snáším, bez pocitu zimy a oslabení trávicího ohně. Na jaře a v létě se pouštím do delších půstu. Nedoporučuji dva dny potom jíst živočišné potraviny nebo ořechy, než se trávicí oheň zas rozhoří.
Kromě těch dnů Ekadaši, je vhodný úplněk a nov. Ale to už asi víš \":)\"

Co se týče očist. Džala netí prováděj každý den po probuzení před cvičením pránájámy. Šankhaprakšálana alespoň dvakrát do roka ve dnech rovnodennosti. Případně při změně ročních období. Vamana-dhauti je vhodné spíš pro kaphu, ale pokud se přejíš nebo cítíš těžko v žaludku tak provádět. Jinak preventivně pro posílení jater, ale to musíš začít zvracet žluč, aby to mělo pořádný účinek. Projímadla se používají při zvýšené pittě. A klyzma je pro váta obtíže, ale nepřehánět frekvenci. Dobré je také výživové a změkčující klyzma.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: ned čer 03, 2012 6:59 pm 
Offline

Registrován: čtv zář 01, 2011 6:25 pm
Příspěvky: 31
Jógin píše:
K té rýži ti to zkusím naposled vysvětlit. Obilné zrno při klíčení stejně tak jako ořechy rozkládá fytáty, čímž se snižuje škodlivost. Dále se přeměňuje nutriční hodnota a vzniká z toho dá se říct zelenina. Přečti si zde na stránkách „energetika potravin“ to přibližně odpovídá poznatkům o koncentraci prány v jídle. Mrtvá hmota z toho po třech minutách varu rozhodně nevzniká (samozřejmě k úbytku dojde, ale minimálnímu) jen se naruší buněčná struktura a je to lépe stravitelné.

V severní Indii se opravdu jedla po tisíciletí rýže basmati. Ale neloupaná a pěstovaná v malém množství v podhůří Himalájí. Veškeré národy žijící v Himalájích jedí jen ječmen. V jižní Indii se pěstovala převážně pšenice. V Evropě bohužel nemáš šanci sehnat kvalitní rýži. Vozí se k nám nižší kvalita, protože my kvalitní rýži nepoznáme. Ale vidím, že se rýže nechceš vzdát, tak si kupuj rýži basmati celozrnnou. Máčej přes noc a druhý den povař a pak přidej lžičku ghí.

Vzhledem k typu (váta) a tazateli může být tvá odpověď odpovídající tak, jak uvádíš.
Není to platforma pro každý typ. Vnitřní náboj je taky diskutabilní, záleží na celé skladbě pokrmu, zpracování (postup,úprava) taktéž není jediná proměnná. U jedné a té samé plodiny mohou být obrovské rozdíly, i když to většina běžných konzumentů stejně nerozpozná.
Uvádím to proto, aby si to čtenář, který se tématu jinak nevěnuje, nevysvětlil bez širších souvislostí (okolností).
Zcela jinak to působí třeba u pitty, kde k celkovému složení pokrmu (syrové) i s basmátí, může ve finále mít větší energetiku, i díky celkovému trávení (agni). Celozrnná rýže (i basmatí) je pro pittu zahřívající a osobně bych v tomto případě ke konzumaci nedoporučila, osobně si myslím, že tomuto typu ani nebude chutnat.
Z tvých příspěvků mám pocit, že nejsi s rýží kamarád, ale pořád nevím na čem to ve skutečnosti zakládáš. Zdroje (praxe, dlouhodobé pobyty v auyr. centrech a praktikující v Evropě) se s tebou rozcházejí.
Argumenty- jen řeč racia, nemusí vždy korespondovat s realitou. Počkám si na praxi, jen podle své optiky to nelze hodnotit.
Auyrvéda je bezvadná v tom, že v zásadě nic nezakazuje, ale zohledňuje okolnosti a dispozice.
Jestli nic jiného, tak by si člověk měl z ní odnést ponaučení v pozorování a vyhodnocení kdy a jak na mě daná potravina (procedura) působí s ohledem na typ a dané zkušenosti aplikovat ke svému prospěchu.

_________________
Když budete neustále krmit svou mysl novými věcmi, nikdy nedosáhnete hlubších úrovní uvnitř sebe. Zůstanete na místě.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2012 9:36 am 
Offline

Registrován: sob kvě 26, 2012 12:48 pm
Příspěvky: 21
dandeliona píše:
Vzhledem k typu (váta) a tazateli může být tvá odpověď odpovídající tak, jak uvádíš.
Není to platforma pro každý typ. Vnitřní náboj je taky diskutabilní, záleží na celé skladbě pokrmu, zpracování (postup,úprava) taktéž není jediná proměnná. U jedné a té samé plodiny mohou být obrovské rozdíly, i když to většina běžných konzumentů stejně nerozpozná.
Uvádím to proto, aby si to čtenář, který se tématu jinak nevěnuje, nevysvětlil bez širších souvislostí (okolností).
Zcela jinak to působí třeba u pitty, kde k celkovému složení pokrmu (syrové) i s basmátí, může ve finále mít větší energetiku, i díky celkovému trávení (agni). Celozrnná rýže (i basmatí) je pro pittu zahřívající a osobně bych v tomto případě ke konzumaci nedoporučila, osobně si myslím, že tomuto typu ani nebude chutnat.
Z tvých příspěvků mám pocit, že nejsi s rýží kamarád, ale pořád nevím na čem to ve skutečnosti zakládáš. Zdroje (praxe, dlouhodobé pobyty v auyr. centrech a praktikující v Evropě) se s tebou rozcházejí.
Argumenty- jen řeč racia, nemusí vždy korespondovat s realitou. Počkám si na praxi, jen podle své optiky to nelze hodnotit.
Auyrvéda je bezvadná v tom, že v zásadě nic nezakazuje, ale zohledňuje okolnosti a dispozice.
Jestli nic jiného, tak by si člověk měl z ní odnést ponaučení v pozorování a vyhodnocení kdy a jak na mě daná potravina (procedura) působí s ohledem na typ a dané zkušenosti aplikovat ke svému prospěchu.


Ano odpověď byla směřována pro člověka u kterého se reguluje princip Váta. Je samozřejmé že lidé s problémy nebo konstitucí principu pitta nebo kapha by dostali jiné doporučení.

Nejde o to jestli jsem s rýží kamarád nebo ne, ale snažím se chápat v souvislostech a nepapouškuji poučky, které mi někdo řekne na přednášce nebo si přečtu v knize. Je třeba žít dle přírodních zákonu v tom se snad shodneme. Já se snažím zároveň fungovat harmonicky se svým okolím a vesmírem.
A přírodní zákon mi říká: jez to co je ve tvém okolí a co zrovna roste.
Myšlenka harmonie mi říká: pokud budu vozit rýži přes půl zeměkoule, škodím tím planetě a zároveň sobě, i když to je činěno v nevědomosti.

Podal sem svůj příspěvek muflonovi tak jak jsem nejlépe v daný okamžik dovedl. A nemám potřebu prosazovat svůj názor, jako jediný správný. Pokud máš jiné doporučení tak máš volný prostor, rád se přiučím.

Každá cesta nás nakonec dovede k pravdě.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2012 3:46 pm 
Offline

Registrován: čtv zář 01, 2011 6:25 pm
Příspěvky: 31
Jógin píše:
Nejde o to jestli jsem s rýží kamarád nebo ne, ale snažím se chápat v souvislostech a nepapouškuji poučky, které mi někdo řekne na přednášce nebo si přečtu v knize. Je třeba žít dle přírodních zákonu v tom se snad shodneme. Já se snažím zároveň fungovat harmonicky se svým okolím a vesmírem.
A přírodní zákon mi říká: jez to co je ve tvém okolí a co zrovna roste.
Myšlenka harmonie mi říká: pokud budu vozit rýži přes půl zeměkoule, škodím tím planetě a zároveň sobě, i když to je činěno v nevědomosti.

Co se týká rýže, je to pouze polovina pravdy, co píšeš. Je pravdou, že část opravdu jde přes půl zeměkoule, ale ne všechna. Rýže se s velkým úspěchem pěstuje i v Evropě, ne tak daleko od nás -Itálie – více než polovina evropské produkce; východní pobřeží Španělska; Portugalsko; jih Francie; Řecko; Bulharsko i Rumunsko, a není špatná. Moje rodina z Jihu pochází a jedla ji celkem běžně a prospívá slušně (několik soběstačných členů do 100).
Druhým hlediskem je mylný dojem, že to u nás neroste. To ovšem neznamená, že to nejde! Pokusy tu byly a snaha je stále díky vietnamské komunitě. Problémem nebylo pěstování, ale úřední šiml, jako je v ČR obvyklé \":cry:\".
Při troše vůle a širším porozumění lze u nás vypěstovat ledacos, i plodiny, které by člověk neřekl a nemyslím tím ve skleníku.Sepp Holzer by mohl vyprávět.
Ušlechtilé úmysly jsou chválihodné, jen ne každý je toho v dané fázi schopen nebo to tak chce. Horlivost v tomto může zaslepit a způsobit, že podle vlastních měřítek začneme posuzovat a nutit k tomu druhé, a to má s harmonií málo společné.
Co se týká transportu potravin, oblečení, cestování atd. to je věc poznání a svědomí každého jednotlivce a diskuze na dlouhé polemiky.
Ideální stav se těžko dosahuje, zejména pro člověka ve městě, který má velmi mizivou představu o tom, co to skutečná soběstačnost obnáší, protože je spousta věcí samozřejmostí, naservírována a do hlavy nasypány kdejaké pro život nepotřebné pseudopotřeby. Nejde jen o jídlo, přístřeší, odpad,ale i vlastnosti, dovednosti, řemeslnou zručnost, vynalézavost, mnohé druhy inteligencí...., ale to už jsem mimo téma.
Psaný projev má svá omezení, pokec by byl super a přímější a bylo by mi ctí.
Neradím, pokud mě konkrétně o to někdo nepožádá, jinak bych na chatech ve virtualitě strávila mládí a to nechci. \":D\" To je i důvod nepřístupu k SZ. Raději si sama určím, kdy a kolik času tomu věnuji.

_________________
Když budete neustále krmit svou mysl novými věcmi, nikdy nedosáhnete hlubších úrovní uvnitř sebe. Zůstanete na místě.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2012 8:39 pm 
Offline

Registrován: sob kvě 26, 2012 12:48 pm
Příspěvky: 21
Ano rýže se pěstuje i v Evropě, ale majorita na našem trhu pochází bohužel z Asie. Netvrdím, že na rýži nelze prospívat, je to bezesporu hodnotná potravina.

Permakultura je mi velmi blízká, sám si dle těchto principů pěstuji starém české odrůdy, ale i plodiny a byliny pocházející z Indie..takže vím moc dobře, že to lze. Mimochodem v Čechách existovala před pár staletími také odrůda "rýže" bohužel si nemohu teď vzpomenout na jméno.

Člen muflon se mě ptal na můj názor na danou problematiku, to jestli ho přijme za svůj neovlivním ani nechci. Začal jsem zde přispívat, protože jsem cítil z jeho příspěvků, že potřebuje "po-šťouchnout" a nebyly v tom žádné úmysly prosazování světomíru a všude prostupující harmonie, jak se ti asi mé příspěvky mohou jevit. \":)\"


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: pon čer 04, 2012 9:02 pm 
Offline

Registrován: čtv zář 01, 2011 6:25 pm
Příspěvky: 31
Jógin píše:
Ano rýže se pěstuje i v Evropě, ale majorita na našem trhu pochází bohužel z Asie. Netvrdím, že na rýži nelze prospívat, je to bezesporu hodnotná potravina.

Permakultura je mi velmi blízká, sám si dle těchto principů pěstuji starém české odrůdy, ale i plodiny a byliny pocházející z Indie..takže vím moc dobře, že to lze. Mimochodem v Čechách existovala před pár staletími také odrůda "rýže" bohužel si nemohu teď vzpomenout na jméno.

Člen muflon se mě ptal na můj názor na danou problematiku, to jestli ho přijme za svůj neovlivním ani nechci. Začal jsem zde přispívat, protože jsem cítil z jeho příspěvků, že potřebuje "po-šťouchnout" a nebyly v tom žádné úmysly prosazování světomíru a všude prostupující harmonie, jak se ti asi mé příspěvky mohou jevit. \":)\"


Líbí se mi tvoje pokora. U mužů se s ní tolik nesetkávám, to jsou víc citelné různé nuance superega. Uvidíme, zda se máme potkat.... \":D\"

_________________
Když budete neustále krmit svou mysl novými věcmi, nikdy nedosáhnete hlubších úrovní uvnitř sebe. Zůstanete na místě.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: úte čer 05, 2012 7:37 am 
Offline

Registrován: sob kvě 26, 2012 12:48 pm
Příspěvky: 21
dandeliona píše:

Líbí se mi tvoje pokora. U mužů se s ní tolik nesetkávám, to jsou víc citelné různé nuance superega. Uvidíme, zda se máme potkat.... \":D\"


Bohužel dnešní společnost je silně zaměřena na věci vnější a k tomu je zapotřebí mužská energie, u některých dochází k úplné absenci ženského aspektu duše a proto navenek působí poněkud zaslepeně. Netýká se to jen mužů, ale i ženy se z tohoto důvodu vzdalují od přirozenosti.
Osobnímu setkání se nebráním, tvé poznatky jsou pro mne inspirativní a rád si je vyslechnu. \":)\" Poprosím tě tedy o email nebo jiný kontakt.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AJURVÉDA (ayurveda)
PříspěvekNapsal: úte čer 05, 2012 11:15 am 
Offline

Registrován: stř čer 02, 2010 6:10 am
Příspěvky: 389
Ahoj!
Jsem taky vata-pita,zajímalo by mě čím zatopit pod kotlem vátě abych zároveň nedráždil pitu.Stejně tak by mě zajímalo jestli když potřebuji být hodně v "oblacích" tedy mít rozjetou vatu-dejme tomu v práci nebo při sportu a udělám si to rozjetí stravou(pohanka,syrová strava) zda by to stačilo přes den vykompenzovat krátkýma meditacema nebo odpočinkem nebo to chápu špatně.Když dodržuji stravu pro vátu-pitu tak mi po čase ta uzeměnost a klid trochu vadí,mám docela rád když jsem rozlítanej,ale jak vydím tak by to mohlo vést k vyhoření.Díky!


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 73 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 35 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz